احتمال بارداری با کاندوم چقدر است؟

بازدید: 120 بازدید

احتمال بارداری با کاندوم

احتمال بارداری با کاندوم چقدر است؟ استفاده صحیح از کاندوم و رعایت نکات کلیدی مربوط به آن، به مراتب باعث کاهش احتمال بارداری با کاندوم می­شود. کاندوم مردانه تاثیر بیشتری در جلوگیری از بارداری نسبت به کاندوم . زنانه دارد و استفاده از کاندوم مردانه در پیشگیری از بارداری توصیه می شود. اگر به درستی در رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود، به احتمال ۹۸ درصد از بارداری پیشگیری می کند. یعنی در صورت استفاده صحیح از کاندوم، احتمال بارداری با کاندوم 2 درصد است. ولی در صورت عدم استفاده صحیح از کاندوم، احتمال بارداری بالا می رود. برای پیشگیری بهتر از بارداری علاوه بر کاندوم می توان از قرص های ضد بارداری، IUD و ایمپلنت بارداری نیز استفاده کرد.

استفاده از کاندوم جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته

به دلیل مشکلات فراوان و یا سلایق شخصی، بیش از نیمی از زوجین جوان تمایلی به بارداری در سال های اولیه زندگی مشترک خود ندارند. همین عامل دلیل محکمی بر استفاده از انواع و اقسام راه های پیشگیری از بارداری همچون استفاده از کاندوم، مصرف قرص های اورژانسی، آی یو دی، اسفنج ضد بارداری و … است. همانطور که در ابتدا ذکر شد استفاده از این نوع وسایل همچون کاندوم نتیجه ۱۰۰ درصد در پی نخواهد داشت. البته عوامل گوناگونی در این بین دخیل هستند که با ذکر هر دلیل به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

طبق آمار ها بارداری برای بیش از ۹۸ درصد از کسانی که از کاندوم به طور صحیح استفاده می کنند رخ نخواهد داد. احتمال بارداری با کاندوم کاملا به نحوه استفاده صحیح و درست از آن بستگی دارد. به طور مثال استفاده از کاندوم مردانه بر سر آلت تناسلی احتمال بارداری را تا ۸۲ درصد کاهش خواهد داد و استفاده از کاندوم های زنانه ۷۹ درصد منجر به جلوگیری. از بارداری می شوند. احتمال بارداری با کاندوم زمانی بالا می رود که این وسیله بهداشتی دچار نشت و پارگی گردد.

راهکارهایی برای کاهش احتمال بارداری با کاندوم

از ابتدا تا انتهای رابطه جنسی (واژنی، دهانی و مقعدی) کاندوم باید پوشیده شود زیرا پیش آب (مایعی که قبل از منی ترشح می شود) نیز ممکن است حاوی اسپرم باشد و احتمال بارداری با کاندوم را افزایش دهد. قبل از هرگونه تماس با آلت تناسلی زن، کاندوم به درستی روی آلت تناسلی مرد پوشیده شود و از کاندوم مارک خوب و با کیفیت استاندارد استفاده شود تا حین رابطه جنسی پاره نشود.

علاوه بر کاندوم، استفاده از قرص، آمپول یا IUD   باعث احتمال بارداری با کاندوم را. بسیار کاهش می‌دهند. با وجود پوشیدن کاندوم، بیرون کشیدن آلت تناسلی مرد از آلت تناسلی زن در هنگام انزال، احتمال بارداری با کاندوم را به مراتب کاهش می‌دهد. پوشیدن کاندوم زنانه و کاندوم مردانه همزمان باهم برای زن و مرد در هنگام رابطه جنسی. باعث ایجاد اصطکاک و پاره شدن کاندوم می شود و تنها یک کاندوم در صورتی که به درستی استفاده شود به تنهایی برای پیشگیری از بارداری بسیار موثر است.

 پاره شدن کاندوم در حین رابطه جنسی

در زمان استفاده باید دقت کرد که کاندوم سوراخ نباشد و یا در اثر تماس با ناخن یا اجسام دیگر پاره نشود. هر کاندوم مردانه را باید تنها یک بار استفاده کرد و پس از مصرف از بین برد. در صورت پاره شدن کاندوم مردانه در حین مقاربت، باید مقاربت را بلافاصله متوقف کرده و از کاندوم جدیدی استفاده نمود.
تمامی موارد ذکر شده در بالا می‌توانند باعث افزایش احتمال بارداری شوند، ولی این نکته را نبایستی فراموش کرد که فرایند بارداری و حاملگی چندان ساده هم نخواهد بود.

احتمال بارداری

طرز استفاده از کاندوم

کاندوم ها معمولا در بسته بندی به صورت رول شده هستند، برای پوشیدن کاندوم باید طرفی از آن را که شبیه کلاه لبه دار است و رول آن به سمت بیرون است را روی سر آلت تناسلی نعوظ شده قرار داد به طوری که کلاه لبه دار کاندوم به سمت بیرون باشد و سپس به سمت انتهای آلت تناسلی (به طوری که با یک دست فضای لازم برای قرار گرفتن. آب منی را در نظر گرفته ایم با دست دیگر رول آن را باز می کنیم) آن را کاملا باز کرد. اگر رول کاندوم در آلت تناسلی باز نشد یعنی سمت اشتباه کاندوم را روی آلت تناسلی قرار داده اید و باید آن را دور انداخت و کاندوم جدید استفاده کرد.

در نظر گرفتن فضا در کاندوم برای قرار گرفتن آب منی به این دلیل است که در زمان انزال، فضا برای قرار گرفتن آب منی در داخل کاندوم وجود داشته باشد زیرا در غیر این صورت، کاندوم ممکن است دچار پارگی شود و احتمال بارداری با کاندوم افزایش یابد. هوای اضافی داخل کاندوم نیز باید خارج شود تا از ترکیدن و پاره شدن کاندوم جلوگیری شود. باید دقت کرد تا در زمان پوشیدن آن، کاندوم در اثر تماس با ناخن پاره نشود.

می توانید برای جلوگیری از پاره شدن کاندوم (مخصوصا در موارد رابطه جنسی طولانی مدت)، چند قطره روان کننده سیلیکونی یا روان کننده بر پایه آب داخل نوک کاندوم یا بیرون کاندوم بریزید. این روان کننده ها همچنین خاصیت تحریک کنندگی جنسی هم دارند که باعث حس بهتر درزمان رابطه جنسی می شوند. به هیچ عنوان از روان کننده های روغنی مانند وازلین، لوسیون، روغن بچه و دیگر روغن ها با کاندوم استفاده نکنید، زیرا می تواند. باعث پاره شدن کاندوم شود و احتمال بارداری با کاندوم را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: طرز استفاده از کاندوم + عکس

کاندوم سایز مناسب

آلت تناسلی برخی از مردان کوچکتر یا بزرگتر از اندازه طبیعی آن است، بنابراین بایستی در هنگام انتخاب سایز کاندوم دقت نموده و سایز مناسب را خریداری نمایید.

از کجا بفهمیم کاندوم سالم است؟

  • قبل از باز کردن بسته کاندوم فشار کمی به بسته آن وارد کنید، در صورت سالم بودن کاندوم حالت بالشتی دارد و مقداری هوا در درون بسته .احساس می کنید. در صورت مبحوس نبودن هوا در بسته می توان به پاره بودن آن شک کرد.
  •  به تاریخ انقضای کاندوم توجه کنید، استفاده از کاندوم های تاریخ گذشته احتمال بارداری را افزایش می دهد.
  • اگر کاندوم تغییر رنگ داده است و یا حالت چسبناکی به خود گرفته از استفاده از آن صرف نظر کنید.
  • اگر کاندم خشک شده است از آن استفاده نکنید.
  • در هنگام باز کردن کاندوم به ظاهر و کیفیت آن توجه کنید اگر پاره و یا سوراخ شده است و یا آنکه جلد آن مخدوش شده است، از کاندوم دیگری استفاده کنید.

عوامل‌ موثر در احتمال بارداری با کاندوم

1)  استفاده نادرست حین رابطه جنسی

۹۸ درصد موثر بودن استفاده از کاندوم به این معناست که فقط ۲ تا ۳ درصد از این ۱۵ بیلیون کاندوم استفاده شده در زمان برقراری رابطه واژینالی پاره شده باشد. این به این معناست که اگر شخصی به درستی از کاندوم استفاده کند فقط ۲ تا ۳ درصد احتمال بارداری با کاندوم وجود دارد .

2)   استفاده نادرست از کاندوم

بیشتر زوجین تصور میکنند که استفاده از کاندوم بسیار راحته اما حقیقت این است که استفاده از کاندوم آنقدر هم که تصور میکنند راحت و بی دردسر نیست . طبق آمارها ٬ اگه از کاندوم بدرستی استفاده شود، ۹۸ درصد در پیشگیری از بارداری موثراست. اگر فضایی را در نوک کاندوم برای ریختن مایع منی در آن قرار بدهید، احتمال بارداری کمتر شود .

۳)  نگهداری در شرایط نادرست

برای بیشتر زوجین استفاده درست از کاندوم به طور میانگین ۹۸ درصد موثره . به هر حال ٬ موثر بودن کاندوم تو پیشگیری از بارداری چندان واضح نیست. به این دلیل که باردار شدن بستگی به فاکتورهای بیشماری دارد که حتی ارتباطی با استفاده از کاندوم ندارد

قرص ضد بارداری

قرص‌های جلوگیری از بارداری از طریق ایجاد تغییرات هورمونی اهداف خود را به پیش می‌برند. این قرص‌ها حاوی استروژن یا پروژسترون ساختگی (پروژستین) هستند و یا به صورت قرص‌های ترکیبی که حاوی هر دو نوع هورمون هستند به مصرف می‌رسند. قرص‌های ترکیبی باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند و حتما قبل از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کرد.

قرص‌های ضد بارداری علاوه ‌بر جلوگیری از بارداری برای منظورهای دیگر هم استفاده می‌شود. از جمله:

  • تنظیم قاعدگی‌های نامنظم
  • کاهش علامت‌های سندروم پیش از قاعدگی (PMS)
  • درمان آکنه و هیرسوتیسم (رشد مو در نواحی غیر نرمال و مردانه) و آلوپسی (ریزش مو)
  • درمان کیست‌های تخمدان، حاملگی‌های خارج رحمی، بیماری التهابی لگن (PID) و آندومتریوز
  • درمان دیسمنوره (قاعدگی‌های دردناک) و منوراژیا (پریودهای سنگین و دفع حجم زیادی خون)

قرص ضد بارداری

لازم به ذکر است که قرص‌های پیشگیری از بارداری از انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کنند.

قرص‌های ضد بارداری چگونه عمل می‌کنند؟

قرص‌های ترکیبی به دو روش عمل می­‌کنند:

  1. مانع تخمک­‌گذاری بدن می­‌شوند. به این معنی که تخم­دان در هر ماه تخمک آزاد نمی­‌کند.
  2. ماد‌ه‌­­ مخاطی دهانه­­ رحم را سفت‌­تر می‌کند. به طور طبیعی این ماده در اطراف دهانه­ رحم جریان دارد و به ورود اسپرم داخل رحم کمک می‌­کند؛ در نتیجه رحم می­‌تواند تخمک را بارور کند. اما در نتیجه مصرف داروهای ضد بارداری این ماده­‌ مخاطی محکم شده، مانع رسیدن اسپرم به رحم می‌­شود.

قرص‌های پروژسترون به روش‌­های مختلفی کار می­‌کنند. به طور عمده ماده‌­ مخاطی دهانه‌­ رحم را سفت می­‌کنند یا سبب کاهش ضخامت لایه­‌ی مخاطی سطحی رحم می‌شوند. اگر این لایه نازک­تر باشد، کاشته شدن تخمک سخت‌­تر و مانع از بارداری می­‌شود.

نحوه مصرف قرص‌های ضد بارداری

قرص‌­های ترکیبی به شکل‌های مختلفی وجود دارد که به صورت بسته­‌های ماهانه ۲۱ روزه، ۲۴ روزه یا ۲۸ روزه هستند. قرص‌هایی با سیکل طولانی دوره­‌های ۹۱ روزه نیز دارند. برای هر کدام از این شکل‌­ها هر روز قرص در زمانی مشخص خورده می­‌شود.
قرص‌های پروژسترون حاوی بسته­‌های ۲۸‌تایی هستند.

تاثیر قرص‌های ضد بارداری چقدر است؟

قرص‌های ضد بارداری اگر به شکل درستی مصرف شوند؛ از بارداری به خوبی جلوگیری می­‌کنند. درصد خطای این قرص­‌ها ۹ درصد است، به این معنی که از میان هر صد زنی که قرص مصرف می­‌کنند، ۹ نفر امکان دارد باردار شوند.

مصرف برخی از داروها مانند آنتی‌بیوتیک یا قرص‌های HIV تاثیر قرص‌های بارداری را کاهش می­‌دهد. حتی اگر ویار دارید یا احساس دل درد می­‌کنید به پزشک مراجعه کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که حامله باشید.

عوارض قرص ضد بارداری / ضررهای مصرف قرص ‌های ضد بارداری چیست؟

لکه‌بینی بین دو قاعدگی، حساس شدن سینه‌ها و دردناک شدن آن‌ها، ایجاد شدن لکه‌های قهوه‌ای بر روی پوست، تهوع، استفراغ، گرگرفتگی، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، کاهش میل جنسی، ترشحات واژن، احساس نفخ و باد شکم، تغییرات خلقی و افسردگی از جمله عوارض شایع قرص‌های جلوگیری از بارداری است.

لکه‌بینی بین قاعدگی‌ها اتفاق نسبتا رایجی است که معمولا در سه ماه اول مصرف قرص‌ها رخ می‌دهد ولی با ادامه مصرف قرص‌ها این عارضه از بین می‌رود. سازگار شدن دیواره رحم با سطوح متفاوت هورمون‌ها می‌تواند از دلایل قطع این عارضه باشد.

تهوع و استفراغ نیز از دیگر عوارض قرص‌های ضدبارداری هستند که معمولا در ماه‌های اول استفاده دیده می‌شود و پس از دو یا سه ماه استفاده مداوم، دیگر چنین عوارضی نخواهیم دید. اگر قرص را همراه با غذا یا درست قبل از خواب بخورید ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ نشوید.

مصرف قرص ‌های ضد بارداری برای چه کسانی خطرناک است؟

  • خانم‌های باردار
  • خانم‌هایی که چاقی مفرط دارند
  • خانم‌هایی که سیگار مصرف می‌کنند و بیش از ۳۵ سال سن دارند
  • خانم‌هایی که مبتلا به ترومبوز، سکته مغزی یا مشکل قلبی بوده‌اند و یا قبل از ۴۵ سالگی لخته خونی داشته‌اند
  • خانم‌هایی که مصرف‌کننده‌های داروهای خاص هستند
  • زنانی که دارای میگرن شدید هستند
  •  خانم‌هایی که بیماری خاصی مانند سرطان سینه، دیابت، بیماری‌های کبدی و … دارند.

حاملگی با کاندوم

سئوالات رایج

استفاده از کاندوم چند درصد احتمال بارداری را کاهش می دهد؟

اگر از کاندوم به صورت درست استفاده کنید 98 درصد احتمال بارداری را کاهش می دهد.

آیا در رابطه جنسی برای کاهش ریسک بارداری می توان همزمان از کاندوم مردانه و زنانه استفاده کرد؟

خیر، پوشیدن کاندوم زنانه و کاندوم مردانه همزمان باهم برای زن و مرد در هنگام رابطه جنسی باعث ایجاد اصطکاک و. پاره شدن کاندوم می شود و تنها یک کاندوم در صورتی که به درستی استفاده شود به تنهایی برای پیشگیری از بارداری بسیار موثر است.

در هنگام استفاده از کاندوم باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

در هنگام باز کردن کاندوم از قیچی استفاده نشود زیرا امکان دارد باعث پارگی کاندوم شود، اگر تاریخ مصرف .کاندوم گذشته بود ازش استفاده نشه چون کارایی خودش رو از دست می دهد.

اگر در رابطه جنسی کاندوم پاره شد چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

در صورت پاره شدن کاندوم (اگر از روش پیشگیری. دیگری استفاده نمی کنید) بهتر است پس از رابطه جنسی از از روش های پیشگیری از بارداری اضطراری (قرص یا آمپول) استفاده کنید.

چند درصد احتمال بارداری با کاندوم وجود دارد؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد احتمال حاملگی با کاندوم تنها 2 درصد است. البته با رعایت نکاتی که گفته شده است می توان این دو درصد را به صفر برد .

سخن آخر

طبق آمار‌ها بارداری برای بیش از ۹۸ درصد از کسانی که از کاندوم به طور صحیح استفاده می‌کنند رخ نخواهد داد. احتمال بارداری با کاندوم کاملا به نحوه استفاده صحیح .و درست از آن بستگی دارد. به طور مثال استفاده از کاندوم مردانه بر سر آلت تناسلی احتمال بارداری را تا ۸۲ درصد کاهش خواهد داد و .استفاده از کاندوم‌های زنانه ۷۹ درصد منجر به جلوگیری از بارداری .می‌شوند. احتمال بارداری با کاندوم زمانی بالا می‌رود که این وسیله بهداشتی دچار نشت و پارگی شود.

دسته‌بندی سلامت جنسی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط در واتس اپ
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت