هر آنچه در مورد واژن و نقش آن در رابطه جنسی باید بدانیم

بازدید: 121 بازدید

واژن و نقش آن در رابطه جنسی

کلمه واژن (vagina) از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده است، این عضو از بدن زنان با نام مَهبَل نیز معروف است و در آمیزش جنسی و زایمان کاربرد دارد. این عضو در واقع مجرایی به طول چندین سانتیمتر در بخش درونی در دستگاه تناسلی زنانه است که راهی به بخش بیرونی دستگاه تناسلی (فَرْج) دارد. واژن در حفره لگن خلفی مثانه و قدامی راست روده قرار دارد.

واژن یک عضو عضلانی است و سطح داخلی واژن انعطاف پذیر است که این ویژگی کاملا با زایمان و رابطه جنسی سازگار است. انعطاف ساختاری واژن در رابطه جنسی باعث سهولت ورود آلت تناسلی آقایان شده و با قابلیت کششی که دارد به اندازه­ ی قطر و طول آلت آقایان بازخواهد شد، در عین حال با ایجاد اصطحکاک باعث ایجاد لذت در آقایان می­شود. واژن در رابطه جنسی مانند یک ظرف نیز عمل کرده و اسپرم را به رحم و لوله­ های فالوپی انتقال می­دهد. در باروری و زایمان واژن نقش کانال تولد جنین از رحم و انتقال به دنیای بیرون را دارد. این نقش دقیقا با توجه به ویژگی کششی رحم به راحتی انجام می­گردد.

طول (فاصله دهانه تا محبل) واژن در حالت عادی حدود 8-12 سانتی­متر و قطر آن نیز بین 4-2 سانتی­متر می­باشد که متناسب موقعیت (زایمان یا رابطه جنسی) افزایش می­یابد.

در وبلاگ الوکاندوم بخوانید: اندازه آلت تناسلی به طور میانگین چقدر باید باشد؟

شکل واژن

واژن یک عضو ثابت در تمامی بانوان است اما میتواند از لحاظ شکل، اندازه، رنگ، بافت و ظاهرکلی، با بانوان دیگر تفاوت­هایی داشته باشد. بر حسب همین تفاوتها میتوان انواع واژن را به شرح زیر عنوان کرد:

  • زائده داخلی لابیا

یکی از انواع واژن به صورتی است که لبه­ های درونی (labia minora) به طور کامل توسط لبه­های بیرونی (labia majora) تحت پوشش قرار گرفته است و برجستگی لابیا در بخش داخلی قرار گرفته و مشخص نیست.

  • زائده خارجی لابیا

یکی دیگر از اشکال واژن بصورتی است که لبه­ های درونی (لابیا) خارج از لبه بیرونی قرارگرفته و بصورت برجستگی آویزان هستند

  • واژن پف دار

در این حالت، لبه­های درونی و بیرونی، پایین تر از استخوان لگن قرار دارد. در نوع دیگر واژن، گستردگی واژن در بالا و لبه­ های داخلی بیشتر است و به سمت پایین افتاده است.

  • واژن لاله شکل

در این شکل، واژن مانند جوانه شکوفا شده گل است و لبه ­های داخلی از طریق لبه­ های بیرونی احاطه میشود.

درنظر داشته باشید که تفاوت­های موجود میان ظاهر واژن­ها تغییری در عملکرد واژن ایجاد نمیکند و انعطاف پذیری بالا در تمامی حالت­ها یکسان بوه و تمامی آنها عملکرد خود را دارند.

ترشحات واژن

ترشحات تولید شده توسط واژن در واقع یک عملکرد طبیعی در جهت حفاظت از واژن، رحم و دستگاه تناسلی زنانه است. این ترشحات PHاسیدی است برای جلوگیری از رشد باکتری و قارچ می­باشد. در حالت کلی، تخلیه ترشح واژن به صورت مایعی است که در واژن و دهانه رحم ایجاد می شود. این مایع سیال، سلول های مرده و باکتری ها را حمل کرده و از واژن تخلیه می کند تا واژن تمیز نگه داشته شده و از عفونت جلوگیری شود.

زمانی که این ترشحات زیاد می­شوند، اغلب باعث ایجاد نگرانی و تشویش در بانوان میشود اما باید درنظر داشته باشید که رنگ ترشحات واژن می­تواند تعیین کننده باشد و برحسب این رنگ مشکل ایجاد شده را تشخیص داد. همچنین این ترشحات حاوی بوی نامناسبی است که در صورت عفونت این بو میتواند بیشتر و زننده شود.

  • ترشح سفید

در صورتی که ترشحات واژن متراکم و سفید رنگ باشن و با علائم دیگری مانند خارش، سوزش و تحریک، همراه باشد احتمالا نشانه ­ای از عفونت مخمری است و شما باید به پزشک زنان مراجعه کنید، اما اگر این علائم وجود نداشته باشد، این ترشحات طبیعی است.

  • ترشح زرد

ترشح زرد رنگ، تخلیه ای غیر طبیعی است، زیرا موضوع نشانه­ای از عفونت باکتریایی یا عفونت­های جنسی است و در این حالت باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • ترشح قهوه ای رنگ

ترشحات قهوه­ای رنگ ممکن است در طی دوره ­های نامنظمی ایجاد شود. این ترشحات ممکن است نشانه­ای از بیماری جدی­تر بوده و بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود. در واقع این مشکل میتواند نشانه­ای از سرطان رحم یا گردن رحم باشد. علاوه بر این، در طی دوران یائسگی، خونریزی واژینالی طبیعی نبوده و نیاز به پیگیری است.

  • ترشح سبز رنگ

تخلیه ترشح سبزرنگ طبیعی نیست. این ترشح علامت عفونت باکتریایی یا عفونت انتقال یافته از رابطه جنسی است.

  • ترشحات عفونت مخمر

عفونت مخمری که از طریق افزایش رشد قارچ در واژن ایجاد میشود، به صورت ترشحات سفید همراه با خارش، قرمزی، تحریک و سوزش است.

تقریبا 90 درصد از زنان در بعضی از مراحل زندگی خود، یک بار به عفونت مخمری مبتلا می شوند. عفونت های مخمری مسری نیستند و کرم ضد قارچی بدون نسخه برای استفاده و درمان در دسترس است. برای پیشگیری از این عفونت ­ها، به واژن خود اجازه دهید که نفس بکشد. پوشیدن شلوارهای ضخیم برای ساعات طولانی (مخصوصا در فصل گرما)، پوشیدن لباس زیرهای بسیار تنگ و چسبنده، استفاده از شلوار (مخصوصا لباس زیر) با جنس پلاستیکی منجر میشود که جریان هوا بطور کافی در ناحیه تناسلی گردش نداشته باشد و محیط برای رشد و پرورش انواع باکتری و قارچ فراهم می­شود. به همین منظور شما باید سعی کنید در منزل از لباسهای نازک و نخی استفاده کنید و در زمان خواب لباس زیر خود را دربیاورید تا گردش هوا بصورت کافی در این ناحیه صورت گیرد.

نکته­ی بعدی در جهت حفظ بهداشت واژن، بهتر است پس از استحمام حتما واژنتان را خشک کنید، فضای مرطوب زمینه را برای رشد باکتری­های پنهان شده پس از استحمام مساعد می­کند.

همچنین توصیه میکنیم که از تمام تغییرات طبیعی و غیرطبیعی در ترشحات واژن آگاهی داشته باشید، چرا که این آگاهی به شما اجازه میدهد تا عفونت و سایر مشکلات را شناسایی کنید و در زمان مناسب به درمان آن بپردازید. در نهایت از شما خواهش میکنیم که هنگام بروز هر گونه مشکل غیرعادی همراه با سوزش، خارش، درد و ترشحات غیر طبیعی، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نقش واژن در رابطه جنسی

درطی فعالیت جنسی، درصورت تحریک اعصابی که در ورودی واژن (اطراف کلیتوریس) متمرکز هستند، لذت جنسی زنانه به وجود می‌آید. در زمان تحریک جنسی، به‌ویژه با تحریک کلیتوریس، ماده­ ای جهت روان­سازی ترشح شده از سلول‌های دیواره‌های واژن، اصطکاک ایجاد شده در اثرفعالیت‌های گوناگون جنسی را کم میکند و زمینه را برای افزایش لذت جنسی طرفین، ایجاد میکند.

زمانی که تحریک جنسی  رخ میدهد طول واژن به‌سرعت تا ۱۰ سانتی‌متر دراز می‌شود، اما می‌تواند این افزایش حجم را متناسب با اندازه­ی آلت تناسلی مرد افزایش دهد. هنگامی‌که تحریک جنسی خانم بصورت کامل صورت میگیرد، چادر واژن (²/₃ انتهای واژن) در درازا و پهنا کش می‌یابد. دیواره‌های واژن از چین‌های کشسان نرم غشای مخاطی پوست تشکیل شده‌اند که با حمایت ماهیچه‌های لگنی به اندازه آلت تناسلی کش می‌آیند یا جمع می‌شوند. به همین دلیل تحریک جنسی و معاشقه قبل از دخول بسیار مفید فایده است و به آن تاکید میشود.

در هنگام برقراری رابطه جنسی، وازن شما یک فعالیت بلقوه و پنهانی را احساس میکند، در این فرآیند رگهای خونی شما منبسط شده و گسترش مییابند در این حالت گردش خون افزایش می­یابد. جریان خون اضافی توسط رگها مستقیما به سمت قسمت پایین تنه­ی بدن شما هدایت میشوند. افزایش گردش خون ایجاد شده، باعث ایجاد ترشحات واژینال بمنظور لزج کردن واژن و تسهیل فرآیند دخول میشود، این روانکاری طبیعی توسط ترشحات طبیعی بدن که از پروتئین­ ها و اسیدهای آمینه تشکیل شده است، صورت میگرد و واژن را حجیم می کند. هزاران رگ عصبی به واژن ختم می­شوند و این ناحیه را به حساس ترین عضو بدن تبدیل کرده­اند.

درست درزمان تحریک کامل، بافت­های کلیتوریس (چوچوله clitoris) سفت و متورم می­شوند. که اگر کاملا تحریک شده باشید حتی ممکن است اندازه کلیتوریس به 3 برابر مواقع عادی برسد. در این حالت مدتی طول میکشد که تورم ایجاد شده در کلیتوریس کاهش پیدا کند و به حالت اولیه باز گردد و در طول این مدت ادرار کردن ممکن است برای بعضی از زنان مشکل باشد.

همچنین رحم (سرویکس cervix) شما در این حالت نرم شده و اعصاب محیطی آن در تماس با آلت تناسلی مرد تحریک می­شوند و میتواند همان مناطق مربوط به لذت که در زمان معاشقه تحریک می­شوند را فعال کند. اما پس از رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم) دیوارهای داخلی واژن که چندلا هستند و در زمان نزدیکی مثل چتر باز شده­اند، حدود 30 درصد کاهش میابند. علت این امر انقباض ناگهانی ماهیچه­های این ناحیه می­باشد.

حدود 10 درصد از خانم­ها میتوانند در زمان وقوع ارگاسم، با انقباض عضلات کف لگن مایعی روشن از مجاری ادرار خود ترشح کنند که ادرار نیست بلکه انزال زنانه است. این مایع متشکل از قندهای طبیعی و اسید فسفات از پروستات (prostatic acid phosphatase) است که در مایع منی آقایان هم مشاهده میشود. نکته جالب توجه این است که این مساله برای شریک زندگیتان به شدت تحریک آمیز است اما درنظر داشته باشید که فقط برخی از خانم­ ها این توانایی رو دارند و خروج این مایع برای خود خانم لزوما لذت بخشتر نیست و نمیتوان نتیجه گرفت که با خروج این مایع، خانم لذت بیشتری خواهد برد.

کلیتوریس (چوچوله)

این بخش از واژن کانون اصلی لذت جنسی است و همانطور که میدانید کلیتوریس مهمترین نقش را در لذت جنسی ایفا میکند و در هنگام ارگاسم اهمیت این عضو را نباید نادیده گرفت. در هنگام معاشقه تحریک این نقطه بسیار مثمر ثمر خواهد بود اما باید درنظر داشته باشید که تحریک زیاد از حد این ناحیه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. همچنین در زمان دخول تماس ایجاد شده بین آلت تناسلی مردانه با این ناحیه است که منجر به ایجاد لذت و نهایت ارسگام در خانم خواهد شد. کلیتوریس در قسمت ابتدای دهانه واژن و بالای ورودی قرار دارد.

نقطه جی

نقطه جی (G-Spot) یا نطقه گرافنبرگ (Grafenberg Spot) نام نقطه­ ای است در سقف ناحیه داخلی واژن که در گذشته این ناحیه­ای را نقطه تحریک میدانستند و عقیده داشتند لمس آن، باعث بیشترین تحریک در خانم میشود. نام گذاری این نقطه بنام نقطه جی بر برگرفته از نام ارنست گرفنبرگ پزشک متخصص زنان است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ این نقطه را توصیف کرد. اگرچه این قسمت از اندام تناسلی زنانه، نقطه جی نامیده می‌شود ولی به دلیل متفاوت بودن آن در زنان مختلف و همچنین تغییر کردن نقطه تحریک پذیر آن، بهتر است آن را محدوده جی بنامیم. این ناحیه در واقع در قسمت فوقانی و پس از یک سوم ابتدایی واژن قرار گرفته است. طول این ناحیه حدود 2.5 تا 7 سانتی­متر می­باشد و معمولا با وارد کردن دو بند انگشت داخل واژن براحتی قابل لمس است. در صورتی که زن با لمس آن تحریک شد به این معنی است که اندازه آن از یک نخود فرنگی بزرگتر است در صورت تحریک نشدن کوچکتر است. در حال حاضر اعتقاد بر این است که نقاط تحریک کننده متعددی در خانم­ها وجود دارد و بسته به هر خانم، متفاوت است، مانند: ناحیه کولیتوریس (چوچول) که لمس آن در تعداد زیادی از خانم ها باعث رسیدن به اوج لذت خواهد شد. لازم به تاکید است که نقاط تحریک در هر فرد متفاوت است و زوج باید در پیدا کردن این نقاط به یکدیگر کمک کنند. ولی این نقطه باعث تحریک و به ارگاسم رسیدن بسیاری از خانم­ها می­باشد.

داشتن رابطه جنسی سالم و منظم یکی از ورزش های خوب برای حفظ سلامت واژن و جلوگیری از عارضه ­هایی است که به پیر شدگی واژن مصطلح است می­باشد.درواقع خانم هایی که زمان زیادی نزدیکی نداشتند ماهیچه­های آنها بیشتر از قبل منقبض می­شود و باعث نزدیکیهای دردناک در آینده میشود. در این قسمت باید بگوییم که مصرف مشروبات الکلی به بافت­های درونی واژینال آسیب میزند و انعطاف آن را کاهش میدهد که بخشی از مشکلات مربوط به این مسئله است.

زایمان، تنگ کردن واژن و جراحی زیبایی

همانطور که قبلا توضیح داده شد تنگی واژن اثری بر روی احساس لذت ندارد و انقباض قسمت خارجی واژن باعث احساس لذت خواهد شد،

شاید باور کردن انعطاف پذیری خارق‌العاده این عضو آسان نباشد اما واقعیت این است که واژن قابلیت کشسانی بالایی دارد و پس از زایمان (حتی اگر طبیعی زایمان کنید)، به خودی خود به حالت قبل باز می‌گردد. ولی در موارد زایمان متعدد، پارگی­ های شدید، چاقی یا لاغری در مدت زمان کوتاه یا بیماری­ های ناحیه تناسلی، شلی مفرط عضلات لگنی و بیرون زدگی­های ناحیه تناسلی نیاز به جراحی وجود دارد. البته گاهی این عمل­های جراحی باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهد شد مانند تنگی ورودی یا باقی ماندن اسکارهای جراحی در ناحیه واژن که باعث مشکلات بیشتری خواهند شد. پس نگران پیدا کردن مشکل در رابطه زناشویی بعد از زایمان طبیعی نباشید.

در وبلاگ الوکاندوم بخوانید: نکاتی در خصوص روابط جنسی پس از زایمان

تنگ کردن واژن با مواد مختلف در بازار شاید به طور موقت و برای مدت کوتاه امکان پذیر باشد ولی مسلما تاثیرگذاری مفیدی در به ارگاسم رسیدن خانم نخواهد داشت اما برای آقایان ممکن است منجر به افزایش لذت (چه از لحاظ ذهنی و چه از لحاظ فیزیکی) گردد. متاسفانه در حال حاضر از اطلاعات کم افراد در مورد مسائل جنسی سو استفاده ­های تجاری بسیاری میشود و گاهی مصرف این مواد و جراحی­ها، آسیب­های جبران ناپذیری را وارد میکند.

برای مصرف داروها، کرم­ها و ژل­های جمع کننده (تنگ کننده) واژن حتما کالاهایی را تهیه و مصرف کنید که تاییده وزارت بهداشت را داشته باشد و برای مصرف مداوم آن از پزشک متخصص زنان مشورت بگیرید. همچنین درنظر داشته باشید که بیشتر این مواد تاثیر کوتاه مدت دارند و اجمع شدن داعمی بصورت آهسته و در طی زمان اتفاق خواهد افتاد. در هر صورت استفاده از داروهایی که ادعای بزرگ در مدت زمان کوتاه را دارند قطعا عوارضی در پی خواهد داشت هر چند که این ادعا بی­اساس بوده و جنبه تجاری دارد.

در وبلاگ الوکاندوم بخوانید: تاثیر رابطه جنسی بر زیبایی

 

دسته‌بندی سلامت جنسی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط در واتس اپ
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت